Harder en langer peddelen door zwemtraining

WAAROM EEN ZWEMTRAINING?

  1. Peddelen is 80% van je surfsessie (zwemmen staat heel dicht bij peddelen)
  2. (Peddel)conditie gaat snel achteruit binnen een korte tijd
  3. Surfen vergt full-body conditionering

We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat peddelen de beste training is om je peddelen te verbeteren (duh!). Maar als je geen tijd hebt om de zee in te gaan of om een andere reden niet kan peddelen is een zwemtraining wel een excellente tweede keuze. Zwemmen zorgt er voor dat je dezelfde spiergroepen gebruikt in vrijwel dezelfde manier als peddelen, je ziet dat veel goede zwemmers ook makkelijker golven pakken dan mensen die geen goede zwemconditie hebben.

HOE VAAK ZWEMTRAINING?

Pak je echt weinig golven in je surfsessie en is je peddelconditie verbeteren een prioriteit? Zwem dan minstens 3x per week, mits er geen golven zijn. Een zwemtraining duurt niet zo lang (30-45 minuten) en je hersteld hier vrij snel van, daarom kan je prima 3x in de week een zwemtraining doen.

Als er wel golven zijn probeer dan in ieder geval 2x per week een zwemtraining te doen buiten je surfsessies om. Een surfsessie skippen voor een zwemtraining is volgens mij contraproductief want het uiteindelijk doel is natuurlijk beter worden in surfen. Om beter te worden in surfen moet je veel surfen. 😉

Als je peddelconditie verbeteren secundair is of je wilt je peddelconditie na een surftrip gewoon op peil houden, zwem dan in ieder geval 1x per week.

MIJN ZWEMTRAINING:

Warm-up: (30sec rust na elke ronde):
– 2x 50m front crawl
– 2x 50m kick freestyle (bordje voor je houden)
– 2x50m rug crawl
– 2x50m rug crawl only legs

MAIN WORKOUT:
– 50m sprint front crawl (90% max speed)
– 100m front crawl (steady pace)
(Rust)
– 50m sprint front crawl (80% max speed)
– 100m front crawl (steady pace)
(Rust)
– 50m sprint back crawl (70% max speed)
– 100m back crawl (steady pace)
(Rust)
– 10 minuten front crawl
– 3x max swim under water.

Deze workout is vrij simpel en is voor beginners/intermediates die niet vaak zwemmen of net begonnen zijn met surfen een goed begin.

Wil je het moeilijker voor jezelf maken? Maak de afstanden en tijd anderhalf keer zo ver/lang.

5 TIPS OM JE PEDDELCONDITIE TE VERBETEREN:

  1. Doe de zwemtraining die hier boven staat regelmatig (surf/peddel minstens 3x per week)
  2. Leer technisch goed peddelen (luister naar de surftips podcast)
  3. Peddel elke sessie totdat je armen verzuurd en moe voelen zodat je lichaam hard moet werken om dit te herstellen
  4. Doe krachttraining voor het bovenlichaam zodat je ook krachtiger kan peddelen
  5. Kies het juiste surfboard uit (te weinig volume is te moeilijk om te peddelen)

Of klik hier om de surftips podcast over peddeltechniek en andere peddeltips te luisteren.

Ontvang deze workout in een PDF en stel je (surf)vragen via whatsapp (+316-45799878). 
Klik op de button om mij een whatsappje te sturen.

View this post on Instagram

The last few weeks I'm getting more questions about how to improve your paddle strength and conditioning by swimming. 🏊 Here's my workout: • WHY DO WE SWIM? – Paddle is 80% of your surfing session (swimming is closest to paddling) – (Paddle) condition deteriorates within a short time – Surfing requires full body conditioning • HOW OFTEN SWIMMING TRAINING? The best training to improve paddling is, ofcourse, paddling but if there are no waves or no time to get into the water. Swimming is an excellent second choice. • Paddle condition prio = at least 3x a week if there are no waves and 2x if there are waves and you have no time for surfing. Paddle condition secondary = 1x per week • WARM UP: – 2x 50m front crawl – 2x 50m kick only (keep your hands in front of you) – 2x50m back crawl – 2x50m back crowl only legs • MAIN WORKOUT: – 50m sprint front crawl (90% max speed) – 100m front crawl (steady pace) (Rest) – 50m sprint front crawl (80% max speed) – 100m front crawl (steady pace) (Rest) – 50m sprint back crawl (70% max speed) – 100m back crawl (steady pace) (Rest) – 10 minutes front crawl (Rest) – 3x max swim under water (rest between max swims) • Do you train to improve your paddling? And how? Good luck and let's catch more waves! 💦 Don't forget to save this workout. 💪 • 📸: @janbijl

A post shared by IAMPEPIJN.NL (@pepijntigges) on